Information om Storstugans gym

Sedan flera år tillbaka har brf Annexet och brf Storstugan haft ett avtal om att få nyttja Storstugans gym.

Tyvärr så stängdes gymmet i mitten på mars på grund av Covid-19 och de jobbar som bäst på att hitta sätt för att kunna tidsboka besöken på gymmet. Det har dock ännu inte öppnat för oss igen.

Som vi tidigare informerat om i Annexpress så skulle vi under en tid göra en undersökning om hur stort nyttjande våra boende har haft på gymmet. Under tiden 1/1-15/3 är det endast ca 10 personer som med regelbundenhet har nyttjat gymmet. Därför har vi tagit beslutet att det inte längre är försvarbart för brf Annexet att betala 75.000:-/år för den tjänsten. Trots att vi gjort reklam för möjligheten att träna där så har intresset varit svalt. 

Vi kommer därför inte att förnya avtalet då det går ut 30/6. Gymmet har varit stängt sedan 15/3 och vi har inte vetat när vi åter skulle kunna få tillträde. I vår dialog med Storstugan har vi öppnat för alternativa lösningar för att låta våra boenden nyttja deras gym, som exempelvis klippkort eller månadskort, men det återstår att se vart det leder.

Styrelsen

Etiketter

Säkerhetsdörrserbjudande

Säker bostad AB erbjuder en inbrottssäker dörr. 

Säker Bostad AB har tillsammans med Cura Center AB tagit fram ett fördelaktigt medlemserbjudande för BRF Annexet på en säkerhetsdörr.

De erbjuder här en av marknadens bästa dörrar gällande inbrott och ljudreduktion. Inga andra kostnader tillkommer.

Pris  15 300 kr ink moms och montage

Se hela erbjudandet genom att klicka här.
 

Kontaktperson för beställning eller vid frågor:
Håkan Alkell
Tel. direkt: ​073-518 52 91
E-post: haal@sakerbostad.se

SÄKER BOSTAD AB (556846-4688)
Bangatan 13, 171 63 Solna
info@sakerbostad.se
www.sakerbostad.se

Inbrott och inbrottsförsök

Det har varit inbrott och inbrottsförsök i fastigheten under den senaste veckan (v. 24 och 25), incidenterna har polisanmälts. Vi vill därför uppmana alla att vara extra vaksamma och inte släppa in obehöriga personer i portarna samt att anmäla borttappade brickor till vår fastighetsförvaltare Cura.

Eftersom en av incidenterna skedde på byggställningarna har vi i dialog med Tresson beslutat att sätta upp larm med rörelsedetektorer för att öka säkerheten. Överenskommelsen med Tresson är att byggarbetarna får arbeta mellan kl. 07.00 och 18.00 vardagar. Var särskilt uppmärksamma om ni märker aktivitet på byggställningarna vid andra tider. 

Byggarbetarna ska inte vara inne i fastigheten. Om du som boende märker någonting eller misstänker brott, ring direkt till polisen.

Månadsbrev, status fasadrenovering

Pågående arbeten
Fasadarbetena närmar sig sitt slut på gårdssidan och pågår samtidigt mot
Biblioteksgången. Information om etappindelningar är tyvärr lite otydlig då
gränserna för respektive etapp inte är exakt och även ändras under arbetets gång.

Mot gårdssidan: Rivning av ställning på gårdssidan pågår vid port 2.

Mot Biblioteksgången: Arbeten pågår på etapp 5 till 7.

Tidplanen just nu är att fasaden mot gårdssidan ska vara klar vecka 25 och mot
Biblioteksgången vecka 33.

På grund av läget avseende Covid-19 kan tidplanen komma att förändras.

AB Tresson: Arbeten och planering
Det har varit leveransförseningar av röda skivor men nu har vi fått dessa och kan
jobba på enligt plan. Vi fortsätter riva ställningen och montera de sista skivorna för
att bli klara mot gårdssidan vecka 25.

Arbeten med markterrasser och sockelvåning på gårdssidan pågår men det kommer
inte vara helt klart vecka 25.

Besiktningar görs kontinuerligt för att rivning av ställningen ska kunna fortgå
löpande.

Hälsningar
Styrelsen genom Kreativ Byggkonsult

Uppdragsansvarig projektledare
Curt Söderberg
070-918 72 52
curt.soderberg@kreativbyggkonsult.se

Kallelse till ordinarie föreningsstämma

Medlemmar i HSB Bostadsrättsförening Annexet i Täby kallas härmed till ordinarie föreningsstämma.

Tid: Tisdag 16 juni 2020 kl. 19.00
Plats: Gräsmattan på parksidan utanför Annexet

För att kunna genomföra stämman trots omständigheterna med Covid-19 och innan det senast möjliga datumet enligt stadgarna (30 juni), har styrelsen beslutat att den ska hållas utomhus. Föreningen kommer att hyra ett tält med nödvändig utrustning för ändamålet utifrån ett förväntat antal deltagare sett till de senaste årens närvaro. En föreningsstämma räknas som ett slutet sällskap och påverkas därför inte av förbudet om allmänna sammankomster med fler än 50 personer.

För att minska eventuell smittspridning är ambitionen att stämman ska genomföras så snabbt som möjligt. Styrelsen kommer därför inte att göra några längre genomgångar av ämnen som inte är helt nödvändiga och ingen förtäring kommer denna gång att ske i samband med mötet. Styrelsen uppmanar alla medlemmar att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer och att stanna hemma om man har några symptom.

Styrelsen vill upplysa alla medlemmar som vill delta på stämman men som är tveksamma till fysisk närvaro p.g.a. Covid-19 att röstning via ombud i sådant fall kan vara ett bra alternativ. En mall för detta finns på nedre delen av kallelsen [klicka här för digital version].

En motion har inkommit. Ta del av den genom att klicka här.

Årsredovisningen finns tillgänglig under fliken Boende [klicka här].

Månadsbrev, status fasadrenovering

Pågående arbeten och bygglov
Renoveringsarbetena sker fortlöpande mot parksidan men etappindelningar är sena mot tidplan. Tidplanen är reviderad och etapp 4 planeras att vara klar vecka 20. Bygglov är beviljat.
På grund av läget avseende Covid-19 kan tidplanen komma att förlängas.

Planerade arbeten och färdigställande
Mot parksida: Vecka 15 fortsätter rivning av ställning på etapp 1. Vecka 16 planeras även etapp 2 vara klar för besiktning och ställningen kan rivas kort därefter.
Mot Biblioteksgången: Resning av ställning på etapp 5 blir klar idag och rivningsarbeten påbörjas under nästa vecka.

AB Tresson: Arbeten och planering
Måndag den 6 april fortsätter vi riva ställningen på etapp 1 och vi arbetar för att bli klara med gårdssidan enligt tidplan. Vi har några sjukskrivningar så det kan komma några nya personer som ni inte känner igen, alla har legitimation.
Besiktning av etapp 2 är bokad den 14 april och rivning av ställningen kan starta kort därefter.
Under vecka 15 börjar vi riva skivor på etapp 5.

Hälsningar
Styrelsen genom Kreativ Byggkonsult

Uppdragsansvarig projektledare
Curt Söderberg
curt.soderberg@kreativbyggkonsult.se
070-918 72 52

Evelina Cortobius är föräldraledig

Ny sophantering införs

Nu är det dags att att ta den nya sophanteringen i bruk.

Med start den 27/2 börjar vi att lämna hushållssoporna i våra behållare på parksidan av fastigheten. Dessa finns mellan BG 2 och 4 samt mellan 6 och 8. Förutom kärl för hushållssopor finns även kärl för matavfall.

Under torsdag och fredag arbetar vår entreprenör San Sac med att stänga av sopnedkasten – i och med det är våra nya behållare på parksidan i  bruk. 

Grovsoprummen kommer samtidigt att ersättas av ett miljörum där det kommer finnas olika kärl för:

  • Plast
  • Tidningar
  • Kartong
  • Metall
  • Batterier

Miljörummet ligger på parksidan mellan port 2 och port 4.
Använd din passerbricka för åtkomst till både behållare och miljörum.

Lampor och småelektronik kommer fortsättningsvis att  kunna slängas i Täby Centrum. Du kan lämna dessa utanför kassorna på Clas Ohlson samt i sorteringen vid rulltrapporna ner mot Rusta. Vi kommer inte heller att kunna ta emot stora saker som ex. spisar, tvättmaskiner, tv-apparater eller möbler. För dessa saker samt vid avflytt med stora mängder sopor hänvisar vi till Hagby Återvinningscentral.

Färgat och ofärgat glas lämnas som nu i glasiglor vid Plattorget på andra sidan Storstugan. 

I samband med övergången kommer vi att stänga de gamla grovsoprummen samt rummet för papper- och elåtervinning.

För de saker som vi inte kommer att kunna ta emot finns kommunens mobila återvinningscentral som kommer till närområdet ca två gånger per termin. Kommande tillfällen är 7/3 samt 1/4. Kl. 16.30-19.30 står de vid vändplanen på Åkerbyvägen 106. För schema framöver, besök www.taby.se

Status fasadrenovering

Status fasadrenovering

Renoveringsarbetena sker fortlöpande mot parksida men etappindelningar är sena
mot tidplan. Det beror bland annat på att vi blev tvungna att lämna in komplettering
till bygglovet, då indelningen av fasadskivor enligt godkänt bygglov inte var möjlig
att utföra av byggtekniska skäl. Det resulterade i att montaget av nya fasadskivor
stannade upp under flera veckor. Reviderad tidplan ska presenteras av Tresson inom
kort.

Planerade arbeten och färdigställande

Mot parksida: Under vecka 9 kommer etapp 1 att färdigställas och besiktigas,
därefter kommer ställning att börja rivas under vecka 10. Vecka 13 planeras även
etapp 2 vara klar för besiktning och ställningen kan rivas kort därefter.
Mot Biblioteksgången: Resning av ställning på etapp 5 påbörjas så snart ställningen
för etapp 1 är nertagen.

AB Tresson: Arbeten och planering

I nuläget har vi byggställning längs hela parksidan (etapp ett till fyra) och arbetet
med rivning av etapp 3-4 är klar. Just nu monteras bakomliggande vindpapp, läkt
och plåtdetaljer. Montage av nya fasadskivor sker vart efter bygglovshandläggaren
godkänner eventuella nya indelningar, nu har vi fått klartecken och montering är i
full gång och vi hoppas kunna ta igen en del av den tid som vi tappade pga. detta. Vi
kommer även inom kort att sätta upp en reviderad tidplan i portarna, så ni kan följa
planeringen av arbetet.

Hälsningar
Styrelsen genom Kreativ Byggkonsult

Handläggande projektledare Uppdragsansvarig projektledare:

Daniel Grönlund
08-647 00 90
daniel.gronlund@kreativbyggkonsult.se

Evelina Cortobius
08-647 00 90
evelina.cortobius@kreativbyggkonsult.se